sobota, 19 září 2020 12:57

Aktivní dovolená nejen pro lezce - Maltatal neboli údolí Malty

Pokud jste někdy navštívili Norsko, které vás uchvátilo vodopády, fjordy a krásnou přírodou a nemáte moc času, vydejte se do Rakouska, pro tentokrát třeba do Korutan. Naše plány se ubíhaly přesně tímto směrem. Dovolenou jsme museli uzpůsobit situaci a volba padla právě na Maltatal.

Maltatal neboli údolí Malty
Rakousko, Korutany, Pohoří Hohe , Vzdálenost z Prahy 500 Km

Cestujeme celá rodina, Ota jako zástupce lezecké části výpravy a hledač lezeckých oblastí. Já, Zdenka, jako lehce brzdící faktor a odvaděč od lezení, ale výborný tipař výletů a navigátor. Dorostenec Otakar, na kterém momentálně zkoušíme, co jedinec v pubertě vydrží a nakonec Majda, která se žene do všeho, jen u toho dost mluví.

Většinou, když vyrážíme za poznáváním nových míst, máme jen mlhavou představu o programu. Jsme zcela soběstačný, spíme v autě a protože jsme již trochu rozmazlení a chtěli jsme se pohodlněji vyspat, půjčili jsme si stan na střechu. Má to své výhody i nevýhody, ale k tomu se vrátím později. Vaříme u auta a myjeme se v potoce. Pokud je to jen trochu možné, spíme nadivoko.  Možná jsem tím již někoho odradila, ale jistě se všude dobře ubytujete v kempu nebo penzionu. Ale jak jsem řekla, nás to na tom právě baví.

Údolí Maltatal

Maltatal je krásné údolí do kterého se vjíždi z města Gmünd (je to jiný než u Budějovic, což jsme zjistili, když jsme v deštivém dni hledali lázně), které leží u dálnice na Villach. Gmünd je malebné městečko s mnoha obchody, galeriemi a kavárnami. Dobře se zde nakupují potraviny, dále v údolí již je jen malý obchůdek a pekárna ve vesnici Malta. V Maltě je také infocentrum, banka a rodinný autokemp.

Oproti přívětivému Norsku, na které nemůžu zapomenout, je v tomto údolí problém se spaním mimo kemp. Většinou po nějakém úsilí najdeme místo, kde není problém se spaním. Tady jsme nemohli nic objevit. Údolí není moc dlouhé. Od ústí k bráně na mýtnou silnici jen cca 15 km. Jezdili jsme tam a zpátky, všude značky se zákazy zastavení. Nakonec jsme sjeli z hlavní silnice a po poradě s místním cyklistou (on německy a my anglicky) jsme vjeli na dokonalý plácek. Byla tady také ta značka, ale když pán říkal… Potok, krávy, pohoda. Když večer přijela další tři auta s lezci, byli jsme v klidu.

Lezeni v Maltatalu je pro všechny úrovně lezců. Najdou s tady i lehké cesty pro děti. Nejběžnější horninou je vysokohorská žule nebo centrální rula. Poslední lezecký průvodce Maltatal vyšel v roce 2019, další informace lze najít na www.maltatal.rocks.

lezení v Maltatalu

Zajímavé oblasti Maltatalu

Naše lezení začalo v oblasti, která se jmenuje Kreuzwand. Nejlepší na této oblasi je, že je přímo u parkoviště u silnice. Dalo se lézt dopoledne cca do 11. hodin a potom k večeru. Stěna se stáčí do oblouku a slunce se stěhuje tak, že se vždy dá najít stín. Na parkovišti i u skal jsou lavičky a stolky, pod skálou se může hemžit i odrostlejší dítě. Hned nad parkovištěm se rozlézáme v sektoru Pegasus, kde jsou celkem hezké cesty od 5b do 7a. Začínáme v dvou délkové cestě Faller (5b a 6a+). Vlevo od nich je boulderové 7b Aolus, které mne nepouští. V pravé části je dětský sektor  a naopak nalevo je vyhlášený Sex Point Charly kde jsou vytrvalostní cesty od 6b do 7c+. Stejnojmenná a doporučovaná cesta Sex Point Charly (7b) je díky hvězdičkám dost oklouzaná, krásnější lezení je v cestách jako Lilly nebo Syrus, obě za 7a+.  Milovníci ploten se ulezou v sektoru Gfiatech, nevynechejte ale napravo svižné 6c+ Nudl Move.

Tip na výle
t

Přímo naproti je údolí vodopádů. Na poměrně malém okruhu jsou tři vodopády a procházka lesem je příjemná. Okruh je značen modrou turistickou značkou a na začátku se dá dobře zaparkovat. Cestu zvládnou i menší děti. Pokud byste chtěli prozkoumat údolí dál, udělejte to. Jeli jsme autem dál a dál do hor. Cesta je úzká, ale dobrá. Vine se údolím i pastvinami, krávy a koně se pasou na dohled. Na konci silnice je možné zaparkovat a pěšky dojít k přehradě a dál až k chatě Geissner hute, což už naše parta odmítla. Po dopoledním lezení se nám již do větších akcí nechtělo. Přespat jsme sebevědomě jeli opět na náš oblíbený plácek. Tentokrát jsme lehce znervózněli, ale což, odvážnému štěstí přeje.

Tip na výlet

Dalším z našich cílů byla přehrada Kölbreinspeicher, která je neuvěřitelnou vodní stavbou. Pokud budete pokračovat dále údolím řeky Malty, dojedete k mýtné bráně. Za 15 E vyjedete klikatící se silnicí s mnoha tunely až k přehradě. Je vysoká rovných 200 metrů, můžete se po ní projít a podívat se dolů z prosklené vyhlídkové plošiny.  Je zde velké parkoviště, možnost návštěvy elektrárny a restaurace. To jsme ovšem vynechali a ještě jsme popojeli podél neuvěřitelné modré vody přehradní nádrže až na další parkoviště. Tady jsem zavelela k velké radosti celé rodiny k turistice. Trasu jsem naplánovala lehkou, vyhlídkovou, podél jezera. Jsou zde nádherné výhledy, zasněžené vrcholy a dramatické nebe, které se odráží v modři jezera. Z úbočí se valily vodopády a bystřiny. A nikde žádní lidé. Nádhera. Po stráních kvetly modře hořce, růžové azalky, prostě nádhera a do toho: Kdy už půjdeme zpátky? Máme ještě něco k jídlu? No, znáte to. Cestou jsme potkali skvělého postaršího týpka. Bylo mu dost, jel na kole, na zádech měl na batohu lyže a boty. Prostě si jen tak vyběhl na pásech na kopec a sjel si lajnu po zasněžených žlabech. Krásné.

údolí Maltatal

Nejkrásnější oblast Maltatalu

Jednou z nejkrásnějších oblastí v Maltatalu je Gatekeeper. Nachází se jen kousek cesty od hráze. Leze se nad spodním jezerem, které patří také k elektrárně. Pozná se dobře podle uzavřeného tunelu, leze se po obou jeho stranách. Parkoviště je také na dohled. Pokud obětujete 15 Euro za mýto určitě se zde zastavte. Lezecké cesty jsou v krásné žule, dlouhé a převislé. Cesty zde jsou od 6a+  do 7c+.

Jednou z nejkrásnějších oblastí v Maltatalu je Gatekeeper.

Spát jsme se suverénně vrátili na plácek u potoka. Celou dovolenou nás napínalo počasí, mraky se střídaly se sluncem, špatně se plánovalo. Pár dní tak foukalo, že jsme se báli, aby nám děti neulétli i s tím stanem. Ovšem na další den již to bylo vážné, bude pršet. Tentokrát jsme tedy nenechali naši domácnost vytahanou dokola auta, ale snažili jsme se mít venku co nejméně věcí. Navzdory předpovědi si můj muž Ota přepral v potoce prádlo. Ráno přišlo nevyhnutelné. Bušením na auto nás do deště vzbudila policie. Jestli umíme číst, jestli umíme značky a že už nás pár dní sledují. Zaplatili jsme dvacku pokutu, posbírali jsme Otovo mokré prádlo, zaklapli jsme střechu a jeli se nasnídat na parkáč ke skalám. Potom jsme v lijáku přemýšleli, co dál. Hledali jsme lázně, to je ta záměna Gmund/ Gmund, ale všude měli ještě omezené vstupy nebo zcela zavřeno. Z údolí se nám ještě nechtělo, tak jsme se na 3 dny potupně ubytovali v kempu. Děti pookřály. Kemp je přímo ve vesnici Malta a je dobře vybavený. Obrovské sociálky, restaurace, obchod, zvířátka a bazén. Naštěstí tam nebyli ani hosté. Jen pár nadšenců s karavany. Tak jsme se tedy za ty peníze pořádně umyli, dobyli jsme elektroniku a došli jsme si na schnitzel a hranolky. No, nebylo to úplně zadarmo. Ale což. Máme ještě v Maltatalu co dělat.

Schleierwasserfall

Další ráno jsme naplánovali lezení v oblasti Schleierwasserfall. Počasí se umoudřilo, slunce zase svítilo plnou parou. Oblast se skládá z více sektorů v několika patrech, takže ke skalám je trochu výlet - do kopce a přes kameny. Děti celou cestu střídavě nadávaly. Nejdostupnější je sektor Wunderland, kde je pár kratších, ale svižných cest 6 a+ - 7a. O patro výše jsou dva sektory s největší koncentrací těžkých cest do 8b – Rote Wand a Koloseum. Sejdete-li zpět k parkovišti a o kousek dále se dáte opět do kopce přijdete po delším výstupu do sektoru Schleierwasserfall odkud je  -jak je již patrné z názvu -  opravdu hezký výhled na vodopád. Cesty zde jsou od 6a+ do 8a. Lezeme jen pár cest, doporučuji  Nippel ohne ende (6b) nebo 5 nice nurses (6c+). Maltatal je i rájem boulderingu a právě pod touto oblastí je největší koncentrace. (průvodce Kletter- & Boulderführer Maltatal).

I na via ferraty došlo...

Aby byla nějaká změna a všechno vybavení si přišlo na své, na den jsme opustili údolí a vyjeli jsme k jezeru Millstater see, na jehož východním konci, ve vesnici Dobriach je jednak lezení, ale to jsme tentokrát nehledali. Nad vesnicí Dobriach je krásná žulová stěna na slunci a na ní jsou dvě cesty via ferata. Jedna těžší D/E, která vede na vrchol kopce  a druhá lehká B, která je vhodná i pro začátečníky. My sice nejsme začátečníci a naše děti by jistě vylezli i těžší cesty, ale jsme limitováni výškou Majdy. V některých místech nedosáhne na jištění. Nicméně bylo takové vedro, že bych ve stěně nechtěla být ani o chvíli déle. Po malé svačince u auta jsme se už těšili, jak naskáčeme do jezera, které jsme celé dopoledne měli pod sebou. Na tomto konci jezera je také jedna lezecká oblast, která se jmenuje Jungenfernsprung. Parkuje se u silnice a leze se z dřevěných mol z vody. My jsme tuto oblast vynechali, ale jsou zde lehčí cesty a zážitek z lezení z vody by možná stál za to.

Protože nejsme z principu příznivci placených atrakcí, chtěli jsme najít volný přístup k vodě. Tak trochu jsme po dřívějších zkušenostech věděli, že to u rakouských jezer nebývá úplně jednoduché. Většinou se po březích táhnou soukromé pozemky nebo sem tam potkáte veřejnou pláž. Samozřejmě s pokladnou. Víme, že u vody nevydržíme více než dvě hodiny, vydali jsme se hledat jinou možnost. Kdo hledá tak obvykle najde a když už v autě vládlo tak trochu napětí, objevilo se malé prázdné parkoviště se schůdky do vody. Byly tam lavičky, tráva a asi pět lidí. Už pár let s sebou vozíme paddleboard, protože se konečně u vody pobavíme celá rodina. Jezero je hluboké a krásné. Pro naši Majdu pozbylo kouzla, když vlny od parníčku vyplavily na průzračné dno uhynulého úhoře velikosti podmořského kabelu. A bylo po legraci.

Den před odjezdem jsme ještě ráno využili k lezení na zřejmě nejpříjemnější stěně v údolí v sektoru Kreuzwand popsaném z kraje. Vzhledem k jižní poloze stěny jsme okolo 11. hodiny zabalili vybavení, najedli jsme se a vyjeli na poslední výlet do kopců. Přímo z obce malta jsme po směrovkách Maltaberg vystoupali mnoha zatáčkami až na konec silnice, kde se nachází parkoviště u restaurace s krásným výhledem. Je zde ohrada s prasátky. Pokud rádi chodíte po horách a chcete si ušetřit síly nekonečným stoupáním z údolí, je tohle místo dobrým výchozím bodem. Lze odsud dojít nejméně ke třem vrcholům v okolí z nichž nejvyšší je 2790 m n.m.. My jsme jen nakoukli pár kilometrů směrem k horám a myslím, že by se tady dalo dobře vyrazit i s kočárkem. (infornace pro rodiče malých dětí).

V maltském údolí si najde zábavu každý

Je zde ještě několik atrakcí, které jsme nevyzkoušeli. Jednak je zde nejvyšší vodopád v Korutanech, Fallbach wasserfall. Jezdili jsme okolo každý den. Pod ním se nachází zábavní vodní hřiště pro děti. Najdete tady via feratu podél vodopádu, je ovšem těžká. Má značení obtížnosti E, tudíž jsme vzhledem k věku nejmladšího člena rodiny vynechali. Další zábava, kterou jsme nestihli je Malteiner wasserspiele, což je naučná stezka začínající u mýtné brány. Je zde parkoviště a po této cestě se dostanete do lezecké oblasti  Hochsteg s několika obtížnými cestami. Cesta vede přes mnohé vyhlídky a okolo vody, je tady mnoho geologických zajímavostí, až se dostanete do oblasti Lackenkopfwand (lakovaná stěna). Protože jsme tady nebyli, zahrnu tento cíl do našeho příštího výletu do Maltatallu.

Napsala: Zdenka Vašková

Naposledy změněno sobota, 19 září 2020 14:36

Potřebujete poradit? Potřebujete poradit? +420 212 241 298 / Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Kontakty

email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
pevná: +420 212 241 298
mobil: +420 910 057 188

Provozovna a osobní odběr:
Lezec - shop
Masečín 199
252 07 Štěchovice

Otevírací doba:
Po - Pa  8:00 - 16:00 (po předchozí dohodě i mimo pracovní hodiny)